Den Svenska Samoanen

Om en svensk familj som bosätter sig på en liten ö i söderhavet, Amerikanska Samoa.

Tvättmaskin, skaldjursmiddag, kvartsamtal, veterinär, korallrev

Publicerad 2015-04-03 10:01:51 i Allmänt,

Fast jag nu bott här i 10 månader så skrattar jag flera gånger i veckan åt min tvättmaskin. Inte för att det är så fantastiskt kul att tvätta utan pga valet man har att välja temperatur haha. Tänker på allt svenska tvättråd- 30 grader, 40 grader eller 90 grader osv. Här väljer jag detta......
Och kläderna måste nu hängas upp eftersom torktumlaren är trasig
Igår var det egentligen en vanlig onsdag. Men jag blev så där paniksugen på Hummer eller iaf skaldjur så jag åkte till fiskaffären och som tur var så hade de fått in några humrar den dagen! Det blev 4 vanliga humrar och 2 Slipper Hummer. Slipper Hummer ser ut som riktiga förhistoriska varelser..... De var färska men döda som tur var, så jag slapp döda dem själv- dubbelmoral ja.... Jag hade en plan på att grilla dessa djur men eftersom jag inte har så många verktyg i vår lya här så kom jag inte in genom skalet för att kunna klyva dessa i två.... Så det blev till att koka dem och sen fick vi äta dem bäst vi kunde som en större typ av kräfta haha. Nu har ju dessa humrar bra mycket hårdare skal dock och många vassa taggar- så vi fick jobba för maten iaf. Men gott var det kan jag lova!
Idag var skolan stängd och ist kvartsamtal för alla tre. Som tur var lyckades jag fixa 3 tider i rad så jag slapp dötid där mellan.... Det började med Rasmus. Han sköter sig fint och trivs bra. Inga chockerande nyheter men det är ju altid bra att höra. Sen var det Teo. Eleverna får en siffra för alla prov osv, det är en siffra om %. 100 är såklart högst. Teo kunde inte mycket engelska när vi flyttade hit, han hade haft engelska i skolan i Sverige i 3år, men det lär man sig inte så svindlande mycket på så att säga..... Så han har nästan gått två terminer i skolan här och har över 90 i samtliga ämnen, 97 i grammatik i engelska. Han är en av toppeleverna i klassen och då är många av eleverna dubbelspråkiga Samoan- engelska från födseln.... Så ja, Jag är sjukt stolt över min son! Vincent! Vincent gör stora framsteg och har även han bra betyg-poäng! Ligger på 97 i matten och runt 90 på det andra. Och nämnas bör att Vincent har en diagnos med språkstörning vilket gör språk-ord svårt att greppa, minnas och uttala! Han är så grymt duktigt och jag är så galet stolt över honom!
I veckan var jag till veterinären med vår ena katt. Hon har alltid haft en knix på svanstippen, denna är nu avbruten och blöder till och från. Enligt veterinären ska vi testa att använda Superglue på det när det blöder? Testa i två veckor och se om det blir bättre, annars får hon amputera en bit av svansen. Som vanligt blir dessa utflykter lite spännande aha-upplevelser. För det första så bokar man ingen tid utan åker till veterinärklinken när man har tid och lust. Så jag åkte dit, parkerar på baksidan av veterinärklinken där det även står 10 olika hundburar, infångade gatuhundar och vissa är bara små valpar...... Träffade på en man utanför klinken som jobbar där. han visade mig in genom en dörr, när jag gick igenom dörren med mitt tvättkorg- som jag även använder som kattbur vid dessa tillfällen- så kommer jag rakt in i ett operationsrum. På operationsbordet ligger en stor hund på rygg, sövd och en veterinär utför en kastrering. ok.... Jag går vidare till recpetionen, som ser ut så här
Hittade bilder idag som visar hur korallreven ser ut. Eller man ser vilka skillnader det är djup osv. Man ser strand-land och ljusare vatten vilket då är sandbotten som inte är så djupt. Det mörkare är korallrevet som går nästan runt hela ön, sen ser man det som nästan är svart vilket är stupet från korallrevet där det blir väldigt djupt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela