Den Svenska Samoanen

Om en svensk familj som bosätter sig på en liten ö i söderhavet, Amerikanska Samoa.

En känsla av Sverige på en Tonfiskbåt

Publicerad 2015-03-09 08:03:29 i Allmänt,

Jag brukar blicka ut mot havet och betrakta de där tonfiskbåtarna. Jag är fascinerad över dem! Jag vet inte varför jag känner ett drag till dem men det är något som lockar.... De ser så häftiga ut med en stor pelare i mitten, dessa stora armar som sträcker sig ut och så står en helikpoter parkerad på däck. Det är en värld och ett liv jag verkligen inte kan tänka mig in i, hur det skulle vara att tillbringa veckor ute till havs och håva in dessa enorma mängder fisk. 
 
 
 
 
Här i Pago pago ligger världens största tonfiskfabrik. Därför finns det såklart ett antal fiskebåtar som kommer och går. Vi har turen att känna en man som har vänner som äger en av dessa stora båtar, så igår blev vi bjudna till båten på en rundtur och middag! 
Jag kommer i detta i detta inlägg bomba med bilder, överdrivet många bilder.....
 
 
Här är Bryggan. Där man sitter och blickar ut över fören på båten och har koll på alla apparater. 
 Dessa båtar brukar normalt dra 2500 Gallon per dygn, men om de sätter full fart framåt för att komma till ett speciellt område där de ser att det är stor aktivitet med fisk så kan de dra 4000Gallon. 1 gallon är typ 3,8 liter..... 
 
 
Nedanför är  maskinrum samt det enorma utrymmet med vattentankar där man direkt fryser fisken. För att få fisken att frysa snabbt så har man saltlandat vatten och så använder ammoniak för att det ska kylas extra mkt. 
I ett nät kan man få plats med 400 ton tonfisk! I ett vattenkar där de fryser in dessa får de plats med 100 ton. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 En palm står på däck. Varför vet jag inte. Båtkillen sa bara att det brukar man ha? hmmmm.
 
 
 
 Jag fick en smak av Sverige där på båten. Jag gick in i frysutrymmet och vips så kände jag mig som hemma haha. Speciellt känslan efteråt när man är kall och ryser i 5 min efteråt.... Detta är då tonfisk. Stora rackare.....
 
 
 
 
 Fendrarna var ju stora värre, det är de stora svarta sakerna på bilden nedanför. Fendrar har man som stötskydd utanför båten, som skydd mot andra båtar....
 
 
På båten finns även en plats för religion. Eftersom man inte kan besöka kyrkan så har man sin egen plats ombord.
 
 
Matrummet. De har en väldigt duktig kock ombord. Han ser till så att de 23 männen får i sig frukost, lunch och middag. 
 
 
Helikoptern. Man skickar ut helikoptern för att spana efter fisken, så man vet var man ska kasta i sina nät. 
 
 
Kaptenens och övre befälens vardagsrum eller vad man kallar det. 
 
 
 
 
Nedanför- Det stora svarta paketet är nät. Stora nät när man fiskar dessa mängder.....
 
 Båtens hemmahamn är LAS VEGAS.... Men barnläkaren är glad iaf
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela