Den Svenska Samoanen

Om en svensk familj som bosätter sig på en liten ö i söderhavet, Amerikanska Samoa.

Fantastiska Sverige!

Publicerad 2015-03-23 23:11:01 i Allmänt,

Igår kväll blev både jag och Pål så glada och lyckliga av att vi kommer från ett land som Sverige! Vi har verkligen insett vad vi har och hur det kan vara..... Igår skulle vi kontakta skattemyndigheten för att få personbevis på engelska med stämpel och underskrift.Lite lätt stressade om vi kunde få hit det i tid eftersom det måste in ihop med deklarationen här nu.  Vi ringde till kundservice och fick veta direkt hur många som arbetatde i kundtjänst vid tillfället, vilken köplats vi hade samt beräknad kötid! Jag vet att ni automatiskt tänker - Självklart!- men det är absolut INTE självklart att få denna information haha. Så efter liknande antal minuter som vi fått som beräknad kötid så fick vi prata med en handläggare. Och tro det eller ej- denna handläggare visste precis det som förväntas av en person som jobbar som handläggare på skatteverket! Hon kunde sitt jobb och frågade efter Påls personnummer- och vips på 5 sek hade hon uppgifter om samtliga familjemedlemmar till Pål! Att ha en så pass snabb dator och att den informationen finns samlad på detta väldigt praktiska sätt är helt fantastisk! Jag lovar! När hon fått info om att vi ville ha samtliga personers uppgifter så frågade hon om detta skulle skickas till vår adress på Annebodavägen i Älvsjö. Att vår adress också finns där så praktiskt lagrad är ju även detta så smart och praktiskt! När Pål då sa att det blir bra, att svärfar får faxa det sen till oss så sade kvinnan att det kunde de faxa till oss direkt så rann nästan mina tårar av glädje! Att en person som är anställd statligt kan sitt jobb, GÖR sitt jobb och dessutom erbjuder sig att göra sitt jobb ännu mer gör mig rörd! Och att jag vet att hon faktiskt även kommer att göra allt detta som hon säger!  Vi tackade så mycket och berättade hur fantastiskt det är att vara svensk haha, hon tyckte nog vi var märkliga men den känslan efter detta samtal! 
Och inte nog med detta kära vänner! 20 minuter efteråt ligger våra papper här i faxen!!!! Jag är i chock! Glädjechock!
 
Nu ska jag berätta hur detta skulle gå till om det var här på Amerikanska Samoa.....
Först skulle det vara ett stort problem att hitta ett telefonnummer, det är knappast så att man öppnar dator och via google får upp samtliga uppgifter. Och inte heller finns det något som heter nummerupplysningen...... Men om man nu lyckas med konsten att hitta ett telefonnummer så bör man inte vara så naiv så man tror att någon faktiskt vill svara när man ringer..... Men om man har turen med sig just denna dag och någon faktiskt svarar i andra änden så är det ju dumt att tro att denne vet vad som ingår i dennes jobb,att person vill jobba just idag och har kunskap om hur man skulle få fram mina uppgifter och de i min familj. Och om datorn fungerar det vill säga.... Skulle turen verkligen vara framme och man pratar med någon som faktiskt får fram uppgifterna i datorn så är man låååångt ifrån att vara framme vid målet. När luren väl är pålagd så är det ju ingen garanti att personen faktiskt har lust att göra detta arbete just nu, det kan mycket väl bli så att detta läggs till - att göra en annan dag....kanske listan-...... Ofta så tappas dock denna lista bort så man måste göra allt från punkt 1 igen..... Och sen får man se vad det är för papper och uppgifter som faktiskt kommer fram, man får vara glad om det är något som liknar det man behöver iaf...... 
 
Så lyckan över det där samtalet igår! Det sitter som en varm, len sten i min själ idag..... Jag njuter av vetskapen om hur enkelt vissa saker sker i landet Sverige.... Jag nöjer mig så här, idag vägrar jag tänka på det negativa och ser bara mitt hemland i rosa glittrande skimmer..... 

Kommentarer

Postat av: Grinola

Publicerad 2015-03-24 09:52:48

Känns mycket väl igen här i Filippinerna, Dessutom kan det hända att det bara säger klick i luren när inte lokalt språk talas. Grrrrr

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela