Den Svenska Samoanen

Om en svensk familj som bosätter sig på en liten ö i söderhavet, Amerikanska Samoa.

Island mode, bilder och bra make

Publicerad 2015-03-20 05:08:00 i Allmänt,

Jag mötte min granne igår. Denna granne är en kvinna, samma ålder som jag men hon har valt karriär ist för familj. Så hon jobbar som läkare här på LBJ, och jag är hemmafru med 3 barn. Hon är alltid så rolig och verkligen överöser mig med beröm hur jag klarar av att uppfostra mina barn och dyl. När jag pratat med henne så ökar alltid mitt leende några steg. Trevligt. Iaf, igår berättade hon för mig att hon i helgen träffat på Pål med alla 3 barn på 2Dollar Beach. Hon försäkrade mig om hur bra Pål tagit hand om barnen, han hade gett dem mat, hjälpt Rasmus till toaletten, lekt med dem osv. Haha. Förut när jag berättade att jag skulle åka på semester ensam utan barnen så erbjöd hon sig att hjälpa till med barnen, om Pål behövde avlastning. Och andra vänner till mig blev förvånade över detta och speciellt att Pål skulle ha barnen ensam. Nu är detta inget speciellt i min värld, självklart tycker Pål att jag kan åka iväg ensam och självklart klarar han jobbet att sköta om barnen minst lika bra som mig. Så det min granne berättade gjorde mig  ju varken fövånad eller tacksam eller hur jag ska uttrycka det. Det är för mig en självklarhet, jag skulle aldrig leva ihop med en man som detta inte fungerade med. 
Men jag håller med min granne- Jag HAR en bra man! Och min man har en utmärkt fru! 
 
 
 
 
Island mode..... Jag har långt kvar innan jag skulle räknas som en Samoan i förmågan att vara avslappnad, men jag har kommit långt i kunskapen att stressa av. Mycket handlar väl om att jag inte har lika många krav här. Här bor vi i sjukhusets lägenhet, och nu när hemresan närmar sig så har jag även släppt alla tankar om att ens köpa saker till bostaden och ordna den. Vi har inte samma krav att fira traditionella dagar som Jul, Påsk och vi har inte heller en båt att rusta upp inför sommaren. När vi kommer hem har vi en stor villa som ska underhållas, en trädgård, vi har vänner och familj att sköta kontakten med osv. Jag säger inte att allt detta är negativt, jag älskar att fixa i huset och tomten och besöka de jag gillar. Men det är ju iaf saker som -bör göras-, -ska göras, - måste göras-. Jag har skrivit om det förr men det är faktiskt ganska läskigt att känna sig så hälsosamt avkopplad nu och veta vilket påslag av stress det kommer bli bara att komma tillbaka till Stockholm. Hela tempot i samhället är ju maxat, kontrasten mot min lunk på Ön är gigantisk! Jag hoppas verkligen att lyckas behålla mitt lugn, jag måste se till att hitta verktyg för detta..... 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela