Den Svenska Samoanen

Om en svensk familj som bosätter sig på en liten ö i söderhavet, Amerikanska Samoa.

Pengar och Videobutiker

Publicerad 2015-05-22 01:00:24 i Allmänt,

Pengar ja. Ett stort problem är att inte alla butiker tar kort. Vissa tar checkar men HALLÅ? Och eftersom jag är en stackars utlämnad hemmafru så är kortet jag handlar på i Påls namn vilket innebär att jag enbart kan använda detta i butiker där man har PINkod, att signera med Idkort går ju inte..... Så jag nyttjar kontanter. Problemet är att hitta en bankomat som har pengar i sig... På måndagarna är detta nästan helt omöjligt..... Efter långhelgerna så är det omöjligt. Ibland fylls bankomaterna på under tisdagen och ni kan ju tänka er vilka köer det blir då till dessa. Jag försöker att ta ut mycket pengar när jag väl hittar en med pengar i, vilket brukar vara 600dollar. Vilket är lite läskigt efteråt då man går runt med 5000kronor i fickan- som tur är så är det en snäll ö och jag har inte hört talas om väskryckningar eller rån mot privatperson alls....
Iaf,  Som vanligt så har jag svårt att förstå hur detta icke ekonomiska icke system accepteras? Om folket inte får ut kontanter så kan folket inte handla. Om butikerna inte kan sälja så blir det ingen bra ruljans i systemet. Så varför  kan inte banken se till att fylla på bankomaterna på fredagskvällen så kan folk handla under helgen? 
 
Videobutiken tar nog 1a pris i icke logisk..... Förra gången jag skulle hyra mig en repig film så gick det till så här, och det är så det brukar gå till.... 
Jag  och Teo kommer in i videobutiken och tittar runt bland -Nyheterna-. Jag väljer ut 3 filmer och skriver ner dessa nummer eftersom dessa filmers fodral är låsta i ett ställ. Teo tittar runt bland barnfilmerna och hittar 3 filmer och plockar med sig fodralen fram till disken. Jag berättar för tjejen bakom disken vilka nummer jag har och ger henne Teos 3 fodral. Hon försvinner för att titta runt bland hyllorna bakom  henne efter filmerna. Av våra 6 önskade filmer finns 1 inne. Ok. Vi letar vidare. Under tiden vi tittar runt så kommer det fler folk in i butiken och vi alla har en mängd nummer och fodral som vi alla undrar om de finns inne. Att nämnas bör att datorn i butiken, den som den anställda använder för att söka filmer är lååååångsam..... Så detta tar tid. De har inte många - gissar att de har 1 kopia per film även på de nya populära filmerna-  så de flesta är som sagt inte inne, eller så har de kastat DVDskivan för att filmen blev för repig..... För att göra en lång historia kort så frågade jag sammanlagt efter 11 filmer och fick av dessa med mig 2 st hem. Och båda var i ok skick! Det brukar vara 1 film av 3 som jag går tillbaka med och klagar på att den inte går att se pga hacken.... suck..
Jag misstänker att ni alla som läser detta har samma lösning på problemet som jag? Pling! Att de tar in alla fodral till de filmer som hyrs ut! Tänk så mycket tid både kunderna och personalen skulle tjäna på detta! 
Som tur är så behöver jag aldrig mer uppsöka detta galna ställe eftersom jag nu är en lycklig ägare av en hårddisk med MASSOR av film! Så skönt! Men jag kan ändå inte låta bli att suckande tänka - Varför tänker de inte????? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela